2023年初頭のパイロットプロジェクトで、初めてインドの道路を走る、環境と労働問題とを解決するビッグプロジェクト
インドのスタートアップ企業「ヌナム (Nunam)」は、3台の電動リキシャをインドの道路に導入すると発表した。このリキシャはアウディ「e-tron」のテスト車両から回収した使用済みバッテリーを動力源としている。
アウディの電動化戦略の”はじめの一歩”! EV販売に「e-tron 資格認定制度」導入
このプロジェクトの目的のひとつは、高電圧バッテリーを使用したモジュールが、自動車のライフサイクル終了後にどのように再利用され、実用化されるかを調査することだという。モジュールの第二の人生における有効なユースケースとなり得るかを探ることだ。さらにこのプロジェクトでは、特にインドの女性の雇用、就業機会を強化することも目的としている。
A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case. A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case. A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case.
e-リキシャで荷物を運ぶのは、ベルリンとバンガロールを拠点とする非営利のスタートアップで、アウディ環境財団の資金援助を受けている。ヌナムは、アウディのトレーニングチームと共同で、3つのプロトタイプを開発した。アウディのネッカーズルム工場にあるトレーニングチームと協力して開発されたものだ。これは、AUDI AGとアウディ環境財団による初の共同プロジェクトとなる。
A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case. A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case. A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case. A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case. A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case.
二次電池を動力源とするe-リキシャは、2023年初頭のパイロットプロジェクトで、初めてインドの道路を走る予定となっており、そこでNPO法人に提供される。特に女性たちは、この電気リキシャを使って自分たちの商品を市場まで運び、仲介業者を通さずに商品を市場まで運び、販売することができるようになるのだ。
「古いバッテリーでも」と、ヌナムの共同設立者であるプロディップ・チャタジー (Prodip Chatterjee)氏は言う。
「適切な使い方をすれば、セカンドライフバッテリーは大きな効果を発揮し、厳しい生活環境にある人々の収入や経済的自立を支援することができます」と述べている。
A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case. A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case. A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case. A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case.
このスタートアップ企業の主な目標は、古いバッテリーを二次利用可能な電力貯蔵システムとして利用する方法を開発することだ。そのため、バッテリーを長持ちさせ、資源をより効率的に利用する方法を開発することが肝心だ。
「車のバッテリーは、車の寿命まで使えるように設計されています。しかし、クルマに搭載された後でも、電池はまだ多くの電力を残しています。まだ多くの電力を残しているのです」とチャタジー氏は説明する。
「航続距離や必要な電力が少ない車両では車載用電池は、自動車の寿命が尽きるまで使えるように設計されています。
私たちのセカンドライフ・プロジェクトでは、電気自動車のバッテリーを電気自動車に再利用しており、電気モビリティのライト版といえるかもしれません。電気自動車 "ライト"です。電気自動車のバッテリーを電気自動車に再利用しています」
A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case. A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case. A second life for electric car batteries: The German–Indian start-up Nunam is bringing three electric rickshaws to the roads of India. They are powered by used batteries taken from test vehicles in the Audi e-tron test fleet. The aim of the project is to explore how modules made with high-voltage batteries can be reused after their car life cycle and become a viable second-life use case.
「e-リキシャは理想的な環境効率を備えています」と31歳のチャタジー氏は言う。「高エネルギー密度の電池と比較的軽い車重であれば、電気モーターは特に強力である必要はない。インドのリキシャは高速でも遠距離でもないため、モーターは特に強力である必要はありません。鉛蓄電池は寿命が短く、適切に廃棄されないことが多いのです。一方、リキシャの充電は、主に公共電力を利用している。インドでは石炭火力発電の割合が高いためです。これに対しても、ヌナムは解決策を用意しています」
e-リキシャは、ソーラー充電ステーションからの電力で充電する。ソーラーパネルが設置されているので、日中は太陽光がe-tronのバッテリーを充電してくれ、蓄電池の役割を果たす。そして夕方には、その電力をリキシャに送るのだ。
こうすることで、ローカルドライブはほとんどカーボンフリーとなる。結果、電気リキシャは一日中使うことができるという。一年中太陽が輝いているインドでは、屋根にソーラーパネルを設置するのは必然だ。また、この充電ステーションも、ヌナムの自社開発だ。
申込み最短3時間後に最大20社から
愛車の査定結果をWebでお知らせ!
申込み最短3時間後に最大20社から
愛車の査定結果をWebでお知らせ!
愛車管理はマイカーページで!
登録してお得なクーポンを獲得しよう
トヨタが新型「アルファード/ヴェルファイア」発売!? 4人乗り追加&画期的システム採用!? さらに「安いグレードも」 改良版は12月末登場か
幻の阪神高速「大阪泉北線」が新たな姿へ。都市計画道路「天王寺大和川線」として期待される未来とは? 【いま気になる道路計画】
【超速報】改良[アルファード/ヴェルファイア]の価格判明‼︎ スペーシャスラウンジは[LM]級⁉︎
レクサス新型「高級ミニバン」発表! パワフルな「ターボ×ハイブリッド」搭載! すごい「超豪華インテリア」採用したファーストクラス仕様の「新型LM500h」尼国登場!
日産が「フェアレディZ SUV」実車展示! 唯一無二クロスオーバーモデルに注目!? 蘇った「フェアレディ」も同時披露! ニスフェスで公開へ
スズキ最強の“350馬力”「V型6気筒エンジン」搭載! 大排気量「4.4リッター」の超弩級“ド迫力モデル”がスゴい! スズキ最大級「全高2mボディ」誇るフラッグシップ船外機「DF350A」とは
インバウンドの増加と共にヤバいことに! 日本にとってマイナスしかない「闇レンタカー」とは
「原付き区分が変わりますが、時速30km規制を撤廃するほうが先では無いですか?」 新基準に反響多数! 何が変わる? めちゃ複雑で「取り締まり」も煩雑になるのでは?
まさか…スズキ新型「ジムニー5ドア」日本発売!? 25年前半に正規販売ついに実現? 中古は500万円前後だが… 気になる価格は?
「新型“セレナ顔”SUV!?」実車公開! 10年ぶり全面刷新!? 唯一無二のVCターボ×9速AT搭載! 「ムラーノ」何が変わった? LAで展示
申込み最短3時間後に最大20社から
愛車の査定結果をWebでお知らせ!
申込み最短3時間後に最大20社から
愛車の査定結果をWebでお知らせ!
店舗に行かずにお家でカンタン新車見積り。まずはネットで地域や希望車種を入力!
みんなのコメント
この記事にはまだコメントがありません。
この記事に対するあなたの意見や感想を投稿しませんか?